Internationell prägel på Tyresö gymnasium.


Tn på webben 2020-02-10

Försteläraren Michael Krobath var en av de lärare som i höstas åjte till Dresden för att skapa ett praktiksamarbete. 
Försteläraren Michael Krobath var en av de lärare som i höstas åjte till Dresden för att skapa ett praktiksamarbete. 

Sedan några år tillbaka erbjuds elever på Tyresö gymnasium att genomföra delar av sin praktik, eller APL (arbetsplatsförlagt lärande) som det egentligen heter, utomlands. Från början var det ett fåtal elever på Hotell- och turismprogrammet som gjorde utlandspraktik. Sedan utvecklades det till hela HT-programmet och nu utökas det ytterligare.


Från och med höstterminen 2020 så kommer även elever på fordonsprogrammet, hantverksprogrammet frisör/stylist och gymnasiesär att erbjuda utlandspraktik. Hotell och turism gör praktik i England och på Teneriffa, fordonsprogrammet, frisör/stylist och gymnasiesär kommer att ges möjlighet till praktik i Tyskland. 

Michael Krobath, förstelärare på Tyresö gymnasium och ansvarig för internationaliseringsprojekten på skolan, ser många fördelar med att göra sin praktik utomlands.

– Den stora vinsten är att de lär sig väldigt specifika yrkeskunskaper som vi inte kan erbjuda i Sverige, berättar han. Men de blir också mer självsäkra, växer oerhört som människor och får massor med erfarenheter, både personliga och yrkesmässiga. Sedan får de förstås bättre språkkunskaper och högre anställningsbarhet, det är en stor merit på CV:t att ha gjort utlandspraktik.

Utlandspraktiken på Tyresö gymnasium finansieras genom EU och det stora Erasmus+ projektet som syftar till att stärka utbyten mellan medlemsländerna. Vinsterna bedöms också vara jättestora när det gäller både gymnasiet som helhet men också för Tyresö kommun.

– Det gör det absolut, säger Michael Krobath. Vi får medborgare som är världsvana, som tar med sig idéer och erfarenheter tillbaks till kommunen och använder detta i arbetslivet men också i nyföretagande. Det stärker också Tyresö gymnasium att vara en internationell skola, både i attraktivitet men också att som skola utvecklas. Det ökar innovationen och kreativiteten på gymnasiet och sätter spår i undervisning, framförallt när eleverna läser entreprenörskap och startar UF-företag.

– Jag är förstås jätteglad att vi kan utveckla det här, fortsätter han. Eleverna har verkligen superkul, de får erfarenhet och nya vänner. Många åker tillbaka efter studenten för att hälsa på eller till och med arbeta. En av våra elever som tog studenten i somras, Amanda, gjorde APL i bland annat Turkiet och nu åker hon tillbaka för att arbeta där. Det är jättekul!