Märkning ska skapa medvetenhet om sockerinnehåll


Tn på webben 2020-11-17

Mickey Dahl, butikschef på Coop Tyresö
Bild:Tyresö Nyheter
Mickey Dahl, butikschef på Coop Tyresö

För en tid sedan anslöt sig Coop i Tyresö till projektet Sockerchocken. Sockerchocken är en märkning som syftar till att visualisera fakta och skapa medvetenhet om sockerinnehåll i produkter.


Dålig kosthållning med fetma och övervikts som följd kostar, enligt Folkhälsomyndigheten, omkring 70 miljarder kronor varje år på grund av högre vårdkostnader och förlorad produktion. I projektet Sockerchocken tror man att en minskad sockerkonsumtion kan göra en stor skillnad. Med syftet att skapa större medvetenhet om produkters innehåll lanserade man därför en ”socker märkning” som ska göra det enklare för konsumenter att göra medvetna val.

Märkningen är en fyrgradig färgskala som ska visualisera produktens sockerinnehåll. Lägst på skalan finner man märkningen grön som innebär att produkten har mindre än 5 procentenheter tillsatt socker, sirap, honung, juice eller juicekoncentrat, vilket är i enlighet med WHO:s rekommendation. Däremellan kommer gul och röd märkning. Högst på skalan hittar vi den svarta märkningen vilket innebär att produktion innehåller över 35 procent socker. 

Mickey Dahl, butikschef på Coop Tyresö, är nöjd över den nya märkningen:
-Vi strävar efter att göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att kunna ta till sig information om produkterna vi säljer. Med denna märkning kan vi på ett enkelt sätt visualisera sockerinnehållet i våra produkter. Detta handlar inte om att med pekpinnar påverka kunden till att göra ett specifikt val utan att göra ett medvetet val enklare.